Планування персоналу як система комплексних рішень дозволяє: забезпечити організацію необхідним персоналом;
підібрати людей, здатних вирішувати поставлені цілі, формувати нові підходи до їх рішення;
забезпечити необхідний рівень кваліфікації робітників;
забезпечити активну участь робітників в діяльності організації.
Існує декілька етапів в процесі планування потреби в персоналі:
визначення типів потреби в персоналі;
визначення цілі планування;
визначення виду планування потреби в персоналі;
визначення методу планування потреби в персоналі.
Таблиця 14.1
Бізнес-план підприємства
Найменування розділу | Зміст | Показники |
План маркетингу | Стратегія маркетингу; перелік завдань і проблем; програма дії; бюджети; порядок контролю; оцінка потенційних небезпек і реальних можливостей | Програма маркетингуМожлива прибутковість нових виробівКількість реальних та потенційних конкурентівОцінна ємність ринкуРівень необхідних інвестиційПередбачувані витрати на організаціюнового виробництваОцінка життєвого циклу нових виробівТривалість циклу створення комерційнозрілого нового виробу-товаруНаявність матеріальних і трудових ресурсівСегменти ринку нового товаруТерміни окупності всього проекту розробки,виробництва і випуску нового товаруПрибуток, за рокамиВитрати на рекламуВитрати на маркетинг |
Оцінка ринків збуту продукції | Склад,місцезнаходження і розміщення ринків, найбільш важливі ринки; сегментація й основні сегменти, плани по кожному ринку; кон'єктура; конкуренти; основні напрями розвитку ринків та їх сегментів; переваги і недоліки ринків; імідж підприємства | Ємність кожного ринкуЄмність кожного сегментуТривалість освоєння ринкуЧастка кожного сегмента у вартісному вираженніПрогнози розвитку ємкості ринків та їх сегментівКонкурентноздатність товарів Ранги і пріоритети ринків Тривалість життєвого циклу товарів Можливе зростання продажу по кожному ринку і сегментуПозитивні і негативні фактори та оцінка їхнього впливу |
Виробничийпотенціалпідприємства | Розрахунки виробничих потужностей підприємства, цехів і підрозділів; виробнича структура підприємства | Максимально можливий річний випуск продукціїПриріст виробничої потужності ФондовіддачаОтримання продукції: з виробничої площі; з одиниці основного устаткування Коефіцієнт використання виробничої потужностіКоефіцієнт використання ефективного фонду роботи устаткування Інтенсивні й екстенсивні фактори |
Продовження таблиці 14.1
Планвиробництва | Техніко-економічне обґрунтування плану Випуску продукції; оперативно-календарні нормативи; методи організації виробничих процесів у часі і просторі | НоменклатураОбсяг товарної продукції (у натуральному і вартісному вираженні)Обсяг реалізованої продукції в оптових цінахВиробнича програмаЕкономічна ефективність виробництваТривалість виробничого циклу виробівОбсяг незавершеного виробництваРозміри оптимальних партій деталей і серій виробівРівень автоматизації процесів |
Організаційний план | Організаційна структура управління; реальність серійного масового випуску виробів; характеристика трудового персоналу; можливості організації виробництва за конкурентоздатною ціною; основні напрями удосконалення виробів та організації виробництва, праці і управління | Прогресивність методів управління Особливість виробництва Безперервність процесів Коефіцієнти спеціалізації підприємства та його підрозділів, робочих місць Комплексність підготовки випуску нових виробівСтабільність номенклатури Частка передових форм і методів організації виробництва і праці Використання робочого часу Централізація й спеціалізація допоміжних і обслуговуючих виробництв та служб |
Фінансовий план | Баланс доходів і витрат; фінансові методи і важелі забезпечення доходів і витрат; оптимізація обсягу виробництва, прибутку і витрат; оперативне планування фінансів, розрахунки прибутку, рентабельності, амортизаційних відрахувань, оборотних коштів, та їхнього приросту; потреби кредитів; потреби у бюджет та ін.; склад і джерела фінансування; кредитні взаємини | Рентабельність Балансовий прибуток Прибуток від реалізації ДоходМаржинальний доходВитрати і собівартістьПостійні і перемінні витратиПлатоспроможністьНорматив власних оборотних коштівОборотність оборотних коштівВеличини запасів і витратКошти і фінансові вкладенняОцінка ділової активностіВеличина неплатежівНормативна стійкістьКапіталовіддачаКоефіцієнт співвідношення позикових і власних засобів |
Соціальний план | Заходи з удосконалення соціального стану колективу по працюючих, культурного рівня, поліпшення умов життя і побуту працівників та їхніх родин; підвищення трудової активностіпрацівників; формизабезпечення особистоїта колективноїзацікавленостіпрацівників уполіпшенні кінцевихрезультатів діяльностіпідприємства;розрахунки фондіввинагороди і соціальнихвиплат | Чисельність працюючих за групами, кваліфікацією, спеціальностями Число робітників, які підвищили свою кваліфікаціюЧисло робітників, що беруть участь в управлінні у різних формах Розміри премій, винагород Пільги працівникам по житлу, навчанню дітей, медичному обслуговуванню Забезпеченість у їдальнях Забезпеченість відпочинком у санаторіях, профілакторіях, туристичними поїздками |
Оцінка ризику і страхування | Розрахунки ризиків; аналіз можливих ситуацій і джерел; причини ризику 1 збитків; оцінка ризиків і заходи щодо попередження ризиків і збитків; види страхування | Розмір можливих витрат Рівень ризику Імовірність ризику Запас міцності підприємства Частота виникнення втрат Експертна оцінка ризику Ефективність управління ризиком Витрати на страхування |
Типи потреб в персоналі:
1. Нормативна — загальна кількість робочих місць (з вказівкою ступеня і міри їх завантаження — на повний робочий день, на неповний робочий день, по мірі необхідності) в умовах роботи організації на повну потужність.
2. Чиста (на період). — кількість заповнюваних місць, необхідних при планованому завантаженні на протязі періоду (місяця, кварталу, року).
3. Валова (на період) — кількість робітників (штатних і нештатних), необхідних організації для забезпечення її роботи на протязі періоду при запланованому навантаженні.
Таблиця 14.2
Змісти, розділів бізнес-плану виробу
Зміст розділу | |
1. Ринок | Аналіз поточної ситуації в галузі, на ринку; оцінка перспектив; сегментування ринку; визначення обсягу і ємності ринку збуту;позиціонування продукції на ринку; пошук необхідних даних та їх аналіз |
2. Характеристика виробу | Детальна текстова характеристика виробу, що випускається, чи планованого до випуску; перелік потреб, задовольняти які покликаний даний виріб; особливості і переваги виробу, його відмінні риси, недоліки, оцінка якості, обсяги продажу за минулі періоди чи прогноз майбутнього продажу |
3. Вироби-конкуренти | Оцінка конкурентної ситуації на ринку; пошук основних виробів-конкурентів; збирання інформації про обсяги випуску, технічні характеристики цих виробів; аналіз рівня цін і способів просування у конкурентів |
4. План виробництва | Характеристика виробничих можливостей (потужності, виробнича площа і т. ін.); визначення потрібної кількості устаткування та інших основних фондів, а також розрахунок загальної суми оборотних коштів; складання маршрутної технології; визначення умов придбання сировини і матеріалів, розрахунок потреби в них; визначення сукупних витрат; планування обсягів виробництва; розрахунок собівартості виробу |
5. Маркетинг | Аналіз маркетингового середовища, виявлення факторів, що впливають на нього, встановлення основних маркетингових цілей, шляхів, способів і методів їхнього досягнення; розробка стратегії просування виробу; вибір ефективних каналів розподілу; визначення ціни, маркірування й упакування; розрахунок основних планових стратегічних показників |
6. Оцінка ризику | Аналіз факторів, що впливають на процес виробництва даного виробу; визначення можливих втрат; пошук альтернативних джерел постачання; розробка альтернативних стратегій; кількісна оцінка ризику |
Цілі планування:
1. Забезпечення виробничого (в широкому смислі) процесу організації персоналом з врахуванням необхідної чисельності і якості.
2. Ефективна організація роботи з персоналом як в короткостроковому (комплектування персоналу), так і в довгостроковому (розвиток персоналу) аспектах.
3. Організація роботи служби управління персоналом зображена на рис. 14.8. 504
Рис. 14.8
Схема планування потреби в персоналі
Види планування потреби в персоналі
Проектне: Визначення нормативної потреби в персоналі (при створенні підприємства) чи її зміни при здійсненні організаційних змін (скорочення, розширення, повне чи часткове перепрофілювання, впровадження нової техніки).
Поточне:
* визначення чистої потреби в персоналі на період (місяць, квартал, рік — не більше) як відхилення від нормативної потреби за рахунок дії таких факторів, як зміна завантаження підприємства, фактична кваліфікація персоналу;
• визначення валової потреби в персоналі на той же період як відхилення від чистої потреби за рахунок дії таких факторів, як дисципліна, хвороби, плинність тощо.
Перспективне: Визначення валової потреби в найбільш важливих чи "дефіцитних" категоріях персоналу на перспективу (два роки і більше) і можливостей її задоволення за рахунок внутрішніх джерел.
Планування людських ресурсів включає вивчення особливостей роботи як систематичного аналізу роботи всередині організації. Після того, як менеджери цілком вивчать специфіку професій і роботу, яку треба виконувати в цій організації, вони можуть починати процес планування з метою забезпечити майбутні потреби організації у людських ресурсах. Менеджер передусім визначає тенденції використання людських ресурсів у попередніх періодах, майбутні організаційні плани та загальні економічні тенденції. Прогнозування пропозиції праці передбачає два завдання:
1) прогнозування внутрішньої пропозиції;
2) прогнозування зовнішньої пропозиції.
Найпростіший метод полягає у пристосуванні теперішнього рівня укомплектування персоналом до очікуваного розміру шшнності кадрів та посадових переміщень.
Планування потреби в персоналі — начальна ступінь процесу кадрового планування, що базується на даних про заплановані робочі місця, штатний розклад, план заміщення вакантних посад і іншої інформації про персонал і організацію. При визначенні потреби в персоналі в кожному конкретному випадку рекомендується участь керівників відповідних підрозділів. Планування персоналу — процес роботи з кадрами, що включає в себе декілька етапів:
1) підготовчий — інформаційно-довідковий;
2) про ведення відбору чи атестації;
3) проведення системної після атестаційної роботи з кадрами керівників і спеціалістів, що включає навчання, стажування, тренінги, контроль і перевірку виконання, аналіз прийняття управлінських рішень і їх ефективність. Планування використання персоналу — це заходи по створенню умов для
ефективної реалізації психофізіологічних можливостей, розумово-кваліфікаційних здібностей, створення творчої, здорової психофізіологічної атмосфери в організації. Слід забезпечити умови праці, які є гідними людини. Особливу увагу при цьому слід приділяти питанням зайнятості молоді, жінок, працівників похилого віку, осіб з обмеженими здібностями.
Планування кадрового резерву — планування персонального просування; їх послідовності і відповідних заходів. Плани кадрового резерву можуть складатися у вигляді схем заміщення посад, які мають різні форми в залежності від особливостей і традиції різних організацій.
Схеми заміщення посад являють собою варіант схеми розвитку організаційної структури організації, орієнтованої на конкретні особистості з різноманітними пріоритетами.
Планування залучення персоналу — цілеспрямовані заходи щодо прийому персоналу з метою задоволення в перспективі потреби організації в кадрах за рахунок внутрішніх і зовнішніх джерел. Внутрішні джерела залучення персоналу дозволяють краще використати персонал; перерозподілу завдань і переміщенню, просування по службі працівників. Зовнішні джерела залучення персоналу — це найом нових працівників чи залучення лізингу персоналу.
Планування розходів на персонал — це основа розроблення виробничих і соціальних показників організації. Введення нових технологій пред'являє більш високі вимоги до кваліфікації персоналу, який стає більш дорогим. Зміни законів в сфері трудового права, поява нових тарифів, підвищення цін на товари першої необхідності також збільшує розходи на персонал.
14.7. Корпоративна стратегія
Висновки
Розділ 15. Концепція планування людських ресурсів в умовах ринку.
15.1. Сутність планування
15.2. Класифікація планів
15.3. Принципи планування
15.4. Методи планування
15.5. Причини здійснення планування
15.6. Переваги і недоліки планування