На верхньому рівні ієрархії стратегічного планування знаходиться корпоративний план. Компанії розрізняються по ступеню централізації і розроблення стратегічного плану. Компанії стратегічного планування мають центральний відділ, який займається детальним плануванням. Вище керівництво проявляє ініціативу
у питаннях розробки перспективних стратегій досягнення довгострокових конкурентних переваг, розвитку бізнес-одиниць компанії і їх взаємодії між собою. Вони мають матричні структури на чолі з підлеглими центру виробничими менеджерами, відповідальними за розвиток глобальних стратегій.
Корпоративна стратегія і її складові
Рис. 14.9
Складові корпоративної стратегії
Місія організації. Все більша кількість компаній практикує складання декларацій про місію, в яких описуються задачі організації і її основні характеристики, що виконують чотири функції:
1) формулювання задач компанії покликано підвищити мотивацію її співробітників, стимулювати їх устремління до досягнення корпоративних цілей;
2) воно викликає у співробітників, що працюють в різних відділах, почуття причетності до загальної цілі;
3) воно дає уявлення про напрямки розвитку компанії, визначаючи нові ринки і технології, яким належить майбутнє;
4) воно встановлює основні принципи компанії, визначає характер їх відносин з співробітниками, клієнтами, дистриб'юторами.
Декларація про місію включає основні елементи:
1. Визначення сфери конкуренції. Сфера конкуренції — поняття багатовимірне, що включає напрямки: галузевий; споживацький; вертикальний; географічний;
2. Стратегічні наміри та бачення;
3. Компетентність персоналу і конкурентні переваги.
4. Основні зацікавлені групи.
Корпоративні задачі:
• задачі розширення долі ринку;
• інноваційні задачі;
• задачі по залученню ресурсів;
• задачі підвищення продуктивності праці;
• соціальні задачі;
• задачі отримання прибутку.
Визначення стратегічних бізнес-одиниць (СБО). Для компанії із стратегічних бізнес-одиниць необхідно визначити сферу конкурентної боротьби дослідити три елементи бізнесу:
1) кількість груп покупців (сегментів ринку);
2) потреби клієнтів.
3) технології.
Кожна СБО повинна відповідати наступним критеріям:
1) обслуговувати зовнішній, а не внутрішній ринок;
2) мати своїх клієнтів і конкурентів;
3) менеджери СБО повинні контролювати ключові фактори ринкового успіху. Розміщення ресурсів. Принцип портфельного планування запропонував
П. Друкер, згідно з яким більшість товарів, а також ринків збуту можуть бути розділені на шість основних типів:
1) "завтрашні годівники" (прибуток буде в майбутньому);
2) "сьогоднішні годівники" (високий відсоток доходів компанія отримує сьогодні);
3) "проміжна категорія" (слід провести радикальні перетворення);
4) "товари вчорашнього дня" (компанії втратили лідерство на ринку);
5) "ті, що плетуться в хвості" (товари, які ніколи не досягнуть запланованого рівня збуту);
6) "фіаско" (продукція, яку слід було б ліквідувати); Результати портфельного аналізу мають три головних переваги:
1. Фірма отримує можливість оцінити баланс свого портфеля.
2. Зміст портфелю визначає межі стратегічного планування.
3. Кожна стратегічна бізнес-одиниця повинна мати чіткі задачі, які відповідають її положенню в портфелі.
Комбіновані портфельні моделі
Бостонською консультативною групою (БКГ) на початку 70-х р. XX ст. (матриця БКГ) були розроблені багаточисельні альтернативні моделі: описує привабливість ринку і конкурентність фірми за допомогою матриці 33. Замість одного показника — привабливість ринку — темпів його росту використовуються і інші специфічні для конкретної галузі характеристики.
Таблиця 14.4
Привабливість галузі
Висока | Середня | Низька | ||||
1 | 2 | 4 | ||||
3 | 5 | 7 | ||||
6 | 00 | 9 | ||||
Використані параметри | Привабливість галузі | |||||
доля ринку | розподіл | розміри ринку | прибутковість | |||
темпи росту | технології | темпи росту | складність технології | |||
відносна доля ринку | навички маркетингу | інтенсивність конкуренції | ступінь державного регулювання | |||
купівельна лояльність | патент | рівень цін | ||||
Комбінована портфельна модель. Портфельні моделі відображають положення стратегічного менеджменту про те, що компанії доцільно здійснювати інвестиції на ті привабливі ринки, на яких вона найбільш конкурентоспроможна.
Реальна цінність планування заключається не у можливості передбачення подій, а в тому, щоб заохотити менеджера устремління до дослідження основних факторів успіхів у конкурентній боротьбі і адекватній оцінці економічних ризиків. Досягнення високих результатів можуть забезпечити три різних фактори:
• удача;
• талант бізнесмена;
• планування.
Значення планування заключається в тому, що воно є єдиним засобом, за допомогою якого компанія має реальну можливість добитися підвищення вірогідності успіху.
Розділ 15. Концепція планування людських ресурсів в умовах ринку.
15.1. Сутність планування
15.2. Класифікація планів
15.3. Принципи планування
15.4. Методи планування
15.5. Причини здійснення планування
15.6. Переваги і недоліки планування
Висновки
Розділ 16. Філософія макроекономічного (державного) планування людських ресурсів.