Важливу роль у розвитку шкільництва та педагогічної думки у другій половиш XIX ст. в Україні відіграли відомі діячі освіти М.Пирогов, М.Корф та Х.Алчевська, які представляли ліберально-буржуазний та буржуазно-демократичний напрями громадсько-педагогічного руху тих часів.
Пирогов М.І. (1810-1881). Уродженець м. Москви. Закінчив медичний факультет Московського університету. Учасник Кримської війни. У 1856-1868 рр. - опікун Одеського учбового округу, у 1861 р. - Київського. Після виходу на пенсію до кінця життя займався лікувальною практикою в с. Вишня неподалік від Вінниці
В історію педагогіки ввійшов як теоретик у галузі педагогіки та організатор народної освіти. Автор праць: "Про хід освіти у Новоросійському краї і про кричущу необхідність реформування навчальних закладів ", " Про публічні лекції з педагогіки ", "Про зміни правил прийому в благородні пансіони при гімназіях", "Циркулярна пропозиція директорам училищ Одеського навчального округу", "Школа і життя ", "Питання життя " та ін.
Стверджував, що питання виховання повинні стати "питаннями життя", оскільки вони визначають не лише долю кожної окремої людини, а й майбутнє всього суспільства. Найбільшими вадами сучасної йому освіти вважав її становість, вузькопрофесійну та чиновницько-кар'єристську спрямованість виховання, зниження загальноосвітнього рівня навчання в усіх ланках освіти.
Брав активну участь в обговоренні освітньої реформи 60-х років. Пропонував організацію нової системи народної освіти без національних обмежень. Основою її називав елементарну школу з двох класів, де вивчалися б закон Божий, грамота, рахунок. Наступний ступінь - прогімназія - реальна і класична з 4-річним курсом навчання кожна. Середня ланка освіти представлялася реальною і класичною гімназіями. Після закінчення першої передбачалося навчання у вищих технічних навчальних закладах, другої - в університетах.
Як відомий прогресивний діяч у галузі освіти, утвердився завдяки пропаганді ідей гармонійного розвитку вроджених "сил народу", відкритого доступу до середньої та вищої освіти, незалежно від станової приналежності людини.
Микола Олександрович Корф (1834-1883) - видатний земський діяч народної освіти, педагог і методист. Уродженець м. Харкова. У 1848-1854 рр. навчався в Олександрійському ліцеї (м. Петербург). Згодом служив у міністерстві юстиції. Після цього працював головою училищної ради у м. Олександрівську (нині м. Запоріжжя). Завдяки його енергії та керівництву в Олександрійському повіті відкрили свої двері понад 40 земських шкіл. Створив особливий тип земської трирічної школи, уроки в якій проводилися одним учителем одночасно з учнями трьох класів. Розробив детальні плани таких занять.
На організацію навчальної діяльності земських шкіл в інших губерніях мали вплив його методичні книги, статті, "Відчити Олександрійського повіту училищної ради", написана ним книга для класного читання "Наш друг".
Серед основних дидактичних правил, які М.О.Корф поклав в основу підручника "Наш друг", були такі: 1) не вимагати від учнів заучування того, що їм не зрозуміло, але добиватися міцного запам'ятовування того, що добре засвоєно; 2) привчати дітей до самостійної роботи; 3) дотримуватися доступності навчального матеріалу у процесі навчання; 4) у навчанні просуватися вперед, спираючись на досягнуте; 5) дотримуватися принципу наочності в навчанні.
Алчевська (Журавльова) Христина Данилівна (1841-1920)- учителька, організаторка недільних шкіл, відома діячка народної освіти, письменниця. Народилася на Чернігівщині у сім'ї вчителя. Батько, будучи обмеженою людиною, не визнавав доцільності жіночої освіти. У спогадах "Передумане й пережите" письменниця згадує, як самотужки вчилася читати, підслуховуючи за дверима кімнати уроки студента-семінариста, які той за 5 крб. давав її братам.
Початок її літературно-творчої та педагогічної діяльності припадає на 60-і роки, відомі в історії суспільного руху як період "ходіння в народ". У цей час Христина Данилівна пише вірші, захоплюється творами демократичної літератури. У 1862 р. відкриває у Харкові безплатну жіночу недільну школу, яка понад півстоліття була своєрідним організаційно-методичним центром створення недільних шкіл для підлітків та дорослих в усій Російській імперії. Спочатку в цій школі навчалося близько сотні учениць, та через три десятиліття - понад 600, Серед них були не тільки жительки міста, а й селянки з харківських околиць. Класи формувалися як за віком учениць, так і рівнем їх підготовки. Навчальні програми передбачали посилену роботу в класі. Домашні завдання в основному стосувалися читання художніх творів.
На власні кошти відкрила школу для сільських дітей у селі Олексіївка на Луганщині. Свої педагогічні погляди і досвід висвітлила у книгах: "Що читати народові?", "Книга дорослих", "Передумане і пережите", "Програма з усіх предметів для дорослих і малолітніх учнів", "Посібник для дорослих ", "Півроку з життя недільної школи ", "Історія відкриття школи в с. Олексіївка Михайлівської волості" та ін.
В історію педагогіки ввійшла як основоположник методики навчання дорослих грамоти. Пропагувала ідею всезагального народного навчання рідною мовою. Розробила методику проведення літературних бесід із учнями. Широко використовувала педагогічну спадщину К.Д.Ушинського.
2.9. Вітчизняна школа та педагогіка у XX столітті
Основні етапи розвитку вітчизняної школи та педагогічної думки у XX столітті.
Педагогічні погляди І.Франка та Л.Українки.
Освітньо-педагогічна діяльність Тимофія Григоровича Лубенця (1855-1936).
Педагогічна творчість Василя Олександровича Сухомлинського (1918-1970).
Розділ 3. Дидактика - теорія освіти і навчання
3.1. Дидактика як наука
Зв'язок дидактики з іншими науками та конкретними методиками.
Основні педагогічні напрями.