Аналіз галузевих особливостей інвестиційної діяльності ТНК здійснимий на прикладі діяльності ТНК у трьох галузях світової економіки: автомобілебудівної промисловості, виробництві електроніки і електроустаткування, включаючи устаткування у сфері телекомунікації*! і фармацевтичної промисловості.
Вибір перелічених галузей зумовлений ось чим:
§ автомобільна промисловість за обсягами продажу займає провідне місце у світовій економіці;
§ виробництво електроніки і електроустаткування, включаючи устаткування у сфері телекомунікації*!, є найбільш динамічним сегментом світової економіки, розвиток і конкурентні переваги якого, залежать насамперед від отримання та ефективного використання новітніх технологій;
§ фармацевтична промисловість за вартістю капіталізації ТНК та часткою їх прибутку в продажі займає провідне положення у світовій економіці.
Особливості діяльності провідних ТНК в автомобілебудівній промисловості
Транснаціональні корпорації, що випускають автомобілі і комплектуючі до них, займають провідне місце в світовій економіці. Так, за даними "Financial Times", сумарна ринкова капіталізація компаній цієї галузі, які входять до списку "FT 500", у 2004 р. становила 453,478 млрд дол. [210]. Сукупний продаж автомобілебудівних ТНК, що входять до списку "FT 500", у 2004 р. перевищив 1 трильйон 212 млрд дол., що є найкращим показником серед усіх виробничих галузей світової економіки.
У зв'язку з цим дослідження поведінки, інвестиційної діяльності, фінансової стійкості і особливостей конкурентоспроможності провідних ТНК, що випускають автомобілі та комплектуючі до них, являє як практичний, так і науковий інтерес.
Виходячи з географічного положення "материнських" корпорацій, розіб'ємо ТНК цієї галузі на три групи: компанії США, Європейського Союзу, Японії.
Компанії США проаналізуємо на прикладі двох лідируючих в світі ТНК: "General Motors" - № 5 в рейтингу найбільших світових корпорацій за обсягами продажу в 2004 р. і "Ford Моїог" - № 8 у рейтингу [127] (табл.9.11).
Таблиця 9.11
Показники економічної діяльності американських ТНК, млрд дол.
Корпорації | Продаж | Прибуток | Ринкова капіталізація | |||||
1998 p | 2001 р | 2004 p | 1998 p | 2001 р | 2004 p | 2001 р | 2004 р | |
General Motors | 161 | 177 | 194 | 2,96 | 0,6 | 2,81 | 48,254 | 16,600 |
Ford Motor | 144 | 162 | 172 | 22,1 | -5,5 | 3,49 | 28,663 | 19,941 |
У цих корпораціях у 1998-2004 pp. існувала єдина тенденція в зміні обсягів продажу. Так, з 1998 по 2000 pp. вони зростали в обох ТНК: в корпорації "Сїспегаї Motors" зростання становило 14,5%, в компанії "Ford Motor" - 25,1%. У 2000 p. стався спад: в ТНК "General Motors" на 4,0%, в корпорації "Ford Moton> - на 10,1%. Загалом з 1998 -2001 pp. обсяги продажу за рік в ТНК "General Motors" зросли на 9,9%, в компанії "Ford Моїог" - на 12,5%. Усереднений показник за двома ТНК становив 11,1 %. У 2004 р. продаж ТНК "Сепегаї Motors" зріс до 194 млрд, а корпорації "Ford Моїог" - до 172 млрд дол. [126].
У 1998-2004 pp. динаміка прибутків в американських ТНК істотно відрізнялася одна від одної. Так, в корпорації "General Motors" обсяг прибутку коливався від 2,956 млрд дол. у 1998 pp. до 6,002 млрд у 1999 p., 4,452 млрд - у 2000 p., 601 млн - у 2001 p. і 2,805 млн дол. у 2004 p.
У компанії "Ford Моїог" коливання прибутку від чотирьох до семи мільярдів дол. у 1994-1997 pp. змінилося рекордним зростанням у 1998 р. до 22 млрд дол. ТНК "Ford Motor" за обсягами прибутку в 1998 р. у багато разів випередила всі інші корпорації, що випускають автомобілі і комплектуючі до них. При цьому прибуток ТНК "Ford Motor" у 1998 p. становив 49% від сукупного прибутку 24 найбільших ТНК, діючих у цій галузі. Однак після рекордного прибутку в 1998 р. в 1999-2001 pp. цей показник у компанії "Ford Моїог" постійно зменшувався: 7,237 млрд дол. у 1999 p., 3,467 млрд у 2000 і -5,453 млрд дол. за 2001 рік. А у 2004 р. знову спостерігалось зростання прибутку корпорації до 3,487 млрд дол.
Наведені дані свідчать про те, що за на початку XXI ст. ефективність діяльності американських автомобілебудівних корпорацій значно погіршилась. Так, якщо в 1998 р. 1 долар проданої продукції приносив американським компаніям прибуток у розмірі 8,2 цента, то за 1999-2001 pp. цей показник становив лише 1,6 цента, а в 2004 p.- 1,7 цента.
У динаміці проаналізованої інвестиційної діяльності корпорацій існує диференціація. Так, сукупний річний обсяг інвестицій ТНК "Generai Motors" після спаду в середині 90-х років постійно зростав, досягнувши наприкінці століття 31,5 млрд дол. У корпорації "Ford Моїог" сукупні інвестиції залишалися досить стабільними, коливаючись на рівні 32,5 млрд дол.
Структура інвестиційної діяльності варіювалася по корпораціях. У ТНК "General Motors" переважали прямі інвестиції, спрямовані або на розвиток виробництва, або на операції по злиттю і поглинанню. Ці інвестиції частково фінансувалися за рахунок скорочення портфельних. Так, за останні три роки XX ст. сукупний обсяг портфельних інвестицій корпорації "General Moiors" знизився на 91,5 млрд дол.
На відміну від компанії "General Motors" в ТНК "Ford Motor" наприкінці 90-х років прямі інвестиції складали в середньому тільки 31% від сукупних вкладень корпорацій. При цьому за чотири роки обсяг портфельних інвестицій ТНК "Ford Моїог" зріс на 94 млрд дол.
Структура інвестиційної діяльності компанії "Ford Motor" багато в чому пояснює динаміку прибутку корпорації. Так, наприкінці 90-х років під час різкого зростання американських фондових показників ТНК "Ford Моїог" завдяки значному портфелю фондових активів отримувала великий прибуток (понад 29 млрд дол. за 1998-1999 pp.). Але значне зниження фондових індексів на початку XXI ст. призвело до зворотного результату - 5,5 млрд дол. збитку в 2001 р.
У досліджуваних корпораціях останні роки не були позначені істотним зростанням продуктивності праці, яка характеризується обсягом виробленої і проданої продукції, що припадає на одного працівника. У ТНК "General Motors" за три роки вона зросла на 7%, у компанії "Ford Моїог" - на 6%. Усереднена продуктивність праці в проаналізованих корпораціях становить 344980 дол. на одного робітника і зросла за три роки на 6,5%.
Таблиця 9.12 Показники економічної діяльності європейських ТНК, в млрд дол.
Корпорації | Продаж | Прибуток | Ринкова капіталізація | |||||||||||||
1998 | 2001 | 2004 | 1998 | 2001 | 2004 | 2001 | 2004 | |||||||||
DaimlerChrysler | 155 | 137 | 184 | 5,66 | -0,6 | 3,07 | 46,022 | 45,393 | ||||||||
Volkswagen | 76,3 | 79,3 | 115 | 1,26 | 2,61 | 0,84 | 20,461 | 18,962 | ||||||||
Fiat | 51,0 | 51,9 | 59,9 | 0,69 | -0,4 | -1,97 | — | — | ||||||||
Renault | 41,4 | 32,6 | 52,8 | 1,50 | 0,86 | 4,417 | 12,197 | 25,452 | ||||||||
Peugeot | 37,5 | 46,3 | 73,6 | 0,54 | 1.51 | 1,69 | 12,859 | 15,450 | ||||||||
BMW | 35,9 | 34,4 | 57,5 | 0,51 | 1,67 | 2,76 | 26,252 | 30,221 | ||||||||
Volvo | 26,8 | 18,3 | 27,4 | 1,09 | -0,1 | 1,27 | — | — | ||||||||
Для провідних американських корпорацій, що випускають автомобілі та комплектуючі до них, поточна фінансова стійкість, яка може визначатися як відношення поточних активів до короткострокових зобов'язань, коливалася від 0,93 для ТНК "Gencral Motors" до 1,09 для компанії "Ford Motor". При цьому в корпорації "Ford Motor" поточна фінансова стійкість, залишаючись відносно стабільною протягом останніх років, зросла на 14%. У ТНК "General Motors" цей показник різко погіршився, змінившися з 7,14 до 0,93. Ця ситуація була зумовлена як 56% скороченням поточних активів, так і 226% зростанням короткострокових зобов'язань.
Усереднений коефіцієнт поточної фінансової стійкості для досліджених американських ТНК змінився на 67% - з 1,69 до 1,01.
Відношення загальних активів до загальних зобов'язань американських корпорацій (ліквідність) залишалося стабільним. Наприкінці століття цей коефіцієнт в обох ТНК становив 1,12. На початок XXI ст. ліквідність в корпорації "General Motors" - знизилася до 1,07, в компанії "Ford Motor" до 1,11. Усереднений коефіцієнт ліквідності для досліджуваних ТНК знизився на 2,7% - з 1,12 до 1,09.
Наведені дані щодо погіршення поточної фінансової стійкості та ліквідності американських автомобілебудівних ТНК показують причини зниження показника капіталізації американських корпорацій. Особлива суттєвих втрат зазнав індекс капіталізації ТНК "General Motors", якій скоротився з 34,354 млрд у 2001 р. до 16,6 млрд дол. у 2004 р. [129].
Отримані дані свідчать про значущість національного ринку для американських ТНК - обидві корпорації більше двох третин своєї продукції реалізовують на території США.
Аналогічна картина спостерігається і з активами ТНК - більше ніж 61% активів корпорації "Gcneral Motors)) знаходилося на американській території.
У посібнику аналізуються американські корпорації, що випускають автомобілі і комплектуючі до них, на прикладі тільки двох ТНК. При цьому потрібно зазначити, що за обсягами продажу ці компанії в багато разів перевищують показники інших американських фірм які, діють у цій галузі.
Донедавна до американських автомобільних гігантів належала також корпорація "Chrysler". Однак після її злиття і створення ТНК "Daimler Chrysler", компанія ((Chrysler" перестала бути американською, і центральний офіс корпорації ((Daimler Chrysler)) знаходиться в Німеччині [114].
Тому справедливо вважати, що результати, отримані при дослідженні діяльності тільки двох ТНК: (((General Motors" і "Ford Motor))), відображають основні тенденції в розвитку всієї автомобільної галузі американської економіки.
Особливості діяльності європейських ТНК, що випускають автомобілі та комплектуючі до них, аналізуються на прикладі таких ТНК: ((Daimler Chrysler)) (Німеччина) - № 65 у рейтингу найбільших світових корпорацій за обсягами продажу в 2004 p., <Volkswagen" (Німеччина) - № 15 у рейтингу, "Fiat" (Італія) - № 57, "Peugeot" (Франція) -№41, "BMW" (Німеччина) - № 71, "Renault)> (Франція) - № 80, "Volvo" (Швеція) -№212[127](табл.9.12)
У всіх досліджуваних європейських ТНК в 1994-1998 pp. спостерігалося стійке збільшення обсягу продажу. Лідером по цьому показнику була ТНК "Volkswagen" із 68% зростанням [194]. За нею слідували корпорації "BMW" - 50% [105], ((Daimler Chrysler)) - 39% [114], "Renault)) і "Volvo" - 37 [176; 195], "Fiat" - 36 [123], "Peugeot" -33% [172]. Усереднений показник зростання обсягу продажу для європейських ТНК в 1994-1998 pp. становив майже 43%. За цим параметром європейські корпорації значно випереджали як усереднений приріст обсягу продажу в ТНК США, так і показники окремих американських компаній.
У 1998-2001 pp. обсяг продаж у більшості європейських автомобільних ТНК скоротився. Так, для ТНК ((Daimler Chrysler)) спад становив 11%, для корпорації "Volvo" - 32%, для компанії "Renau.lt" - 21% і для "BMW" - 4%. Обсяг продаж європейських автомобільних ТНК в 1998-2001 pp. скоротився майже на 5,6%. При цьому слід враховувати те, що обсяги продаж європейських корпорацій за 1998-2001 pp. підраховані в американському доларі, курс якого відносно євро в 2000-2001 pp. значно перевищував показники 1998 pp. Зниження курсу євро погіршило показники діяльності європейських ТНК, наведені в доларах.
Однак у 2002-2004 pp. на валютному ринку спостерігалась протилежна тенденція - курс єдиної європейської валюти постійно зростав відносно американського долара. Це стало однією з причин поліпшення показників європейських ТНК, визначених у доларах. Так, продаж ТНК "Daimler Chrysler)) у 2004 p. становив 184 млрд дол., корпорації "Volkswagen" - 115, "Fiat" - 60, "Peugeot" - 74, "BMW" - 57, "Renauit" - 53 і "Volvo" - 27 млрд дол.
У 1998-2001 pp. динаміка прибутків у європейських ТНК істотно відрізнялася одна від одної. Тільки в корпорації "Peugeot)> вона постійно зростала з 539 млн дол. у 1998 р. до 778 млн у 1999 p., 1,213 млрд у 2000 p. і 1,514 млрд дол. у 2001 р. У ТНК ((Volkswagen)) прибуток, за винятком 1999 p., теж постійно збільшувався: 1,261 млрд дол. у 1998 p., 875 млн у 1999 p., 1,896 млрд у 2000 p. і 2,61 млрд дол. у 2001 р. У корпорації "Renaull" розмір прибутку коливався від 1,5 млрд дол. у 1998 р., до 570 млн у 1999 p., 998 млн у 2000 p. і 861 млн дол. у 2001 р.
В інших чотирьох європейських ТНК існували періоди коли корпорації закінчували фінансовий рік зі збитками. Для ТНК "BMW" невдалим став 1999 р., у якому сукупні збитки компанії становили 2,653 млрд дол., для корпорацій "Daimler Chrysler". "Fiat", "Volvo)> - 2001 p. У ньому збитки ТНК ((Daimler Chrysler" становили - 593 млн дол., компанії "Fiat" - 399 млн, корпорації "Volvo" - 142 млн дол.
Разом з тим потрібно зазначити, що збитки в одному з років повністю компенсувалися прибутками в інші роки. Так, сукупний прибуток за останні чотири роки в ТНК ((Daimler Chrysler)) дорівнював 18,487 млрд дол., у корпораційVolvo" - 5,355 млрд, у компанії "Fiat)) - 1,282 млрд і у "BMW" -471 млн дол.
2004 рік усі європейські автомобільні ТНК, за винятком корпорації "Fial", завершили з прибутком. При цьому найкращій показник був досягнутий ТНК "Renault" -4,417 млрд дол.
Статистичні данні свідчать про те, що за останні роки ефективність діяльності європейських автомобілебудівних корпорацій дещо погіршилась. Так, якщо в 1998 p. 1 долар проданої продукції приносив європейськім компаніям прибуток у розмірі 2,7 цента, то за 1999-2001 pp. цей показник скоротився до 2,4 цента, а в 2004 р. він становив лише 2,1.
У всіх європейських ТНК, що випускають автомобілі і комплектуючі до них, обсяг сукупних інвестицій за останні роки істотно збільшився. Так обсяги інвестицій ТНК "Daimler Cbrysler" перевищують показник 1996 року на 168%, корпорації "Volkswagen"
на 31, компанії "Fiat" - на 29, ТНК "Renault" - на 116, корпорації "Peugeot" - на 88, компанії "BMW" - на 56%. У ТНК "Volvo" обсяг інвестицій зріс на 150%.
Структура інвестиційної діяльності варіює за корпораціями. Так, , в ТНК "Daimler Chrysler" портфельні інвестиції більше ніж у 3,5 рази перевищують прямі. У корпорації "Fiat" спостерігається аналогічна тенденція - портфельні інвестиції на 21% перевищують прямі капіталовкладення.
Значний обсяг портфельних інвестицій в ТНК "Daimler Chrysler" і "Fiat", як і в корпорації "Ford Моїог", став однією з причин їхніх збитків у 2001 р. під час загального зниження світових фондових індексів.
Протилежна ситуація спостерігалася в компанії "Volvo", в якій останніми роками прямі інвестиції більше ніж у п'ять разів перевищують портфельні капіталовкладення.
Останніми роками в європейських ТНК спостерігалося незначне підвищення продуктивності праці. Серед них лідером є корпорація "Daimler Chryslen>, у якій продуктивність праці становить 350 тис. дол. на одного робітника. За нею йдуть компанія "Volvo" - 329 тис. дол. за рік, ТНК "Renault" і "BMW" з продуктивністю 315 тис. дол.
Відстають корпорації "Volkswagen" - 287 тис. дол., "Peugeot" - 253 тис. і "Fiat"
- 243 тис. дол. за рік.
Усереднена продуктивність праці в європейських ТНК, що випускають автомобілі і комплектуючі до них, становить 299 тис. дол., або на 13% гірше відповідного показника в американських корпораціях.
Зміна поточної фінансової стійкості в європейських ТНК також варіювала за корпораціями. Для компаній ((Daimler Chrysler", "Volkswagen", "Peugeot" поточна фінансова стійкість знизилася, для корпорацій "Renault" і "Peugeot" підвищилася, в ТНК "Fiat" і "Volvo" залишилася практично незмінною.
Усереднений коефіцієнт поточної фінансової стійкості для європейських ТНК за останні роки змінився на 4% з - 1,25 до 1,2. Це свідчить про незначне зниження поточної фінансової стійкості європейських компаній.
Відношення загальних активів до загальних зобов'язань європейських корпорацій, за винятком ТНК "Peugeot", ліквідність якої зменшилася, залишалося досить стабільним. Усереднений коефіцієнт ліквідності для європейських корпорацій становить 1,32, шо значно краще відповідного показника американських автомобільних ТНК.
Статистичні дані свідчать про пріоритетність європейського ринку в діяльності досліджуваних корпорацій. Частка продукції, реалізованої в Європі, коливається від 58% для ТНК "Volvo" до 97% для компанії "Peugeot" [77, с. 146].
Винятком є ТНК "Daimler Cbrysler", для якої частка американського ринку в середньому становить 50%. Це насамперед пов'язано з продажем у США продукції, випущеної на підприємствах, що належали до злиття корпорації "Chrysler".
Дослідження показують, що для більшості європейських корпорацій, які випускають автомобілі і комплектуючі до них, основна частина активів знаходиться в країнах Європи. їх частка коливається від 70 в ТНК "BMW" до 96% у корпорації "Peugeot" [77, с. 146].
Провідні японські автомобільні ТНК проаналізуємо на прикладі корпорацій "Toyota Motor" - № 7 у рейтингу найбільших світових корпорацій за обсягами продажу у 2004 p., "Honda Motor" - № 27 в рейтингу, "Nissan Motor" - № 29, "Mitsubishi Motors" - № 304, "Mazda Motor" - № 211 [127] (табл.9.13).
Таблиця 9.13
Показники економічної діяльності японських ТНК, млрд дол.
Корпорації | Продаж | Прибуток | Ринкова капіталізація | |||||
1998 | 2001 | 2004 | 1998 | 2001 | 2004 | 2001 | 2004 | |
Toyota Motor | 99,7 | 121 | 173 | 2,79 | 4,93 | 10,9 | 106,37 | 134,32 |
Nissan Motor | 51,5 | 49,6 | 79,8 | -0,2 | 2,98 | 4,8 | 33,012 | 46,332 |
Honda Motor | 48,7 | 58,9 | 80,5 | 2,39 | 2,90 | 4,5 | 41,405 | 46,612 |
Mitsubishi Motors | 27,5 | 25,6 | 24,1 | 0,04 | 0,09 | -2,1 | — | — |
Mazda Motor | 16,1 | 16,8 | 27,9 | 0,3 | 0,07 | 0,32 | — | — |
У більшості японських компаній, які досліджуються, в 1994-1998 pp. обсяги продажу зростали. Найкращий показник спостерігався в ТНК "Honda Моїог", продажі якої за п'ять років зросли на 57% [134]. Наступна за нею корпорація "Тоуоіа Motor" -22% приросту [193], компанія "Nissan Motor" - 13% [169], ТНК ((Mitsubishi Motors)) -3% [161]. Єдиною корпорацією, в якій продажі 1998 року поступалися обсягам 1994 p., була ТНК "Mazda Motor". Спад становив 7% [157].
У 1998 - 2001 pp. показники приросту обсягів продажу для японських автомобільних ТНК дещо погіршились. Так, продаж продукції корпорацією "Nissan Moton> у 2001 р. на 3,7% поступалася показнику 1998 p., компанією "Miisubishi Motors" - на 6,8%, для ТНК "Mazda Moton> обсяг продажу практично не змінився.
Серед японських автомобільних ТНК продажі зростали лише в корпорації "Тоуоіа Motor)) - (21%) і в компанії"Honda Motor)) (20,7%). Завдяки успішній діяльності цих ТНК сумарний обсяг продажу японських автомобільних ТНК у 2001 р. перевищив показник 1998 на 11,5%.
У 2004 р. порівняно з початком століття продаж усіх японських автобудівних ТНК, за винятком корпорації ((Mitsubishi Motors)), суттєво зріс: для ТНК "Тоуоіа Motor) він дорівнював 173 млрд дол., для корпорації ((Honda Motor)) - 80,5 млрд, для ((Nissan Motor)) - 79,8 млрд, для ((Mazda Motor)) - 27,9 млрд дол.
Тільки дві японських компанії - ((Toyota Motor)) і "Honda Motor)) період з 1998 по 2001 роки постійно закінчували з прибутком. Прибуток в ТНК ((Toyota Motor)) постійно зростав з 2,787 млрд дол. у 1998 р. до 3,653 млрд у 1999 4,263 млрд у 2000 р. і 4,925 млрд дол. у 2001 р. Для корпорації ((Honda Motor" прибуток у 1998 р. становив 2,386 млрд дол., у 1999 p.- 2,357 млрд, у 2000 p.- 2,1 млрд і в 2001 p.- 2,901 млрд дол.
Інші компанії протягом 1998-2001 pp. були збитковими. Для ТНК ((Nissan Motor)) збитки становили 392 млн дол., для корпорації ((Mitsubishi Motors)) - 2,642 млрд, для компанії "Mazda Motor" - 795 млн дол. Причому ТНК ((Nissan Motor" і ((Mitsubishi Motors)) з останніх чотирьох років два фінансових роки закінчували із збитками.
Цікаво, що аналогічна ситуація з прибутками японських автомобільних ТНК була і в 1994 - 1998 pp. Так, теж лише дві японських компанії "Тоуоіа Моїог" і "Нопсіа Могог" кожен 3 1994-98 років закінчували з прибутком. Прибуток в ТНК "Toyota Моїог" зростав з 163 млрд ієн у 1994 р. до 356 млрд ієн у 1998 р., в корпорації "Нопсіа Моїог" з 62 млрд до 305 млрд, ієн.
Інші компанії закінчили період з 1994 по 1998 роки із сукупними збитками. Для ТНК "Nissan МоЮг" збитки становили 208 млрд ієн, для корпорації ((Mitsubishi Motors" - 59 млрд для компанії "Mazda Моїог" - 39 млрд ієн. Причому ТНК "Nissan Моїог" і "Mazda Motor" за 1994- 1998 pp. чотири фінансових роки закінчували зі збитками.
Наведені дані свідчать про те, що в 1998-2001 pp. ефективність діяльності японських автомобілебудівних корпорацій дещо погіршилась. Так, якщо в 1998 p. 1 долар проданої продукції приносив японськім компаніям прибуток у розмірі 2,2 цента, то за 1999-2001 pp. цей показник скоротився до 2 центів. При цьому слід враховувати, що якби не вдала діяльність ТНК "Toyota Motor" (для неї відношення прибутку до продажу за 1999-2001 pp. становило 3,6 цента), то 1 долар проданої продукції приносив би японським компаніям ще менший прибуток.
На відміну від початку століття, в 2004 р. спостерігалося суттєве зростання прибутку японських ТНК. Він зріс у ТНК "Toyota Motor" до 10,9 млрд дол., у "Нопсіа Моїог" - до 4,5 млрд, у "Nissan Моїог" - до 4,8 млрд і в "Mazda Моїог" - 320 млн дол. Винятком, як і у випадку з продажем, є ТНК ((Mitsubishi Motors", діяльність якої за останні роки була ускладнена виявленими технологічними проблемами в автомобілях, що призвело до зниження продажу та значних фінансових збитків.
У зв'язку із значним зростанням обсягів прибутку в більшості японських автомобілебудівних ТНК в 2004 р. відношення прибутку до продажу в японських корпораціях зросло порівняно з 2001 р. до 4,8%.
У японських корпораціях не існує єдиної тенденції в зміні обсягу сукупних інвестицій. Так, в ТНК "Toyota Motor" вони зростали від 1.653 млрд ієн до 2 трлн ієн, у корпорації ((Nissan Motor" - від 232 млрд ієн до 684 млрд, в компанії "Honda Моїог" - від 267 млрд ієн до 663, в "Mazda Моїог" від 6 мільярдного скорочення до 52 мільярдного зростання.
При цьому останні роки XX ст. для більшості японських ТНК, що випускають автомобілі і комплектуючі до них, характеризувалися різким зниженням обсягів інвестиційної діяльності. У корпорації "Нопсіа Моїог" спад становив 25%, в компанії ((Mitsubishi Motors" - 80, в ТНК ((Nissan Motor" - 98%.
У японських ТНК не існує певних закономірностей у структурі інвестиційної діяльності. Прикладом може бути корпорація "Honda Моїог". У неї в 1995-1997 pp. портфельні інвестиції переважали над прямими. У 1998 р. ситуація повністю змінилася, і збільшення прямих інвестицій на 1,968 млрд ієн частково фінансувалося за рахунок скорочення портфельних інвестицій на суму в 1,471 млрд ієн.
Японські автомобільні ТНК за продуктивністю праці посідають провідне місце в світі. Так, на першому місці за цим показником знаходилася корпорація "Toyota Моїог" з продуктивністю праці в 1,579 млн дол. За нею йдуть компанії "Nissan Моїог" - 1,402 млн дол. виробленої і проданої продукції на одного робітника за рік, ((Mitsubishi Motors" - 1,105 млн дол., "Mazda Моїог" - 719 тис. дол., "Honda Motor" —467 тис. дол.
Усереднений показник продуктивності праці за японськими ТНК становить 1,05 мли дол., що втричі перевищує продуктивність праці в американських корпораціях і в 3,5 - європейські.
У всіх японських ТНК наприкінці 90-х років поточна фінансова стійкість знизилася. При цьому відношення поточних активів до короткострокових зобов'язань в ТНК "Toyota Моют" зменшилося з 1,37 до 1,33, в корпорації "Nissan Моїог" - з 0,85 до 0,79, в компанії "Нопсіа Моїог" - з 1,08 до 1,04, в ((Mitsubishi Motors" - з 0,8 до 0,66, в "Mazda Моїог" - з 1,1 до 0,86.
У результаті усереднений коефіцієнт поточної фінансової стійкості для японських ТНК, що випускають автомобілі і комплектуючі до них, змінився на 16% - з 1,0 до 0,84.
Для більшості японських корпорацій відношення загальних активів до загальних зобов'язань залишається досить стабільним. Так, в ТНК "Тоуоіа Моїог" ліквідність змінилася на 8% (з 1,89 до 1,74), в корпорації ((Mitsubishi Motors" - на 5,9% (з 1,18 до 1,11), в компанії "Honda Motor" - на 4,7%, в "Mazda Моїог" - на 2,3% і в "Nissan Могог" - менше ніж на 1 %. Усереднений коефіцієнт ліквідності японських автомобілебудівних корпорацій знизився на 2% (з 1,41 до 1,38).
Статистичні дані свідчать, що тільки в двох японських корпораціях - ((Mitsubishi Motors" і "Mazda Моїог" на національному ринку реалізується більше продукції, ніж за кордоном.
В інших японських компаніях розширення американського і європейського ринку збуту продукції є пріоритетним. Лідером у цьому процесі виступає ТНК "Honda Моїог". Так на американському ринку вона реалізує 52% продукції, на європейському -13%. У корпорації "Toyota Моїог" на частку американського ринку доводиться 36%, європейського - 9%. В компанії "Nissan Motor" відповідні показники дорівнюють 32 і 17%.
У більшості японських автомобільних корпорацій основна частина активів знаходиться на національній території. Частка зарубіжних активів коливається від 11% в ТНК "Mazda Motor" до 44% в компанії ((Toyota Motor".
Винятком є ТНК "Honda Моїог", частка активів якої на території США становить 47%. За вартістю вони значно випереджають активи корпорації в інших регіонах світу, включаючи Японію.
Аналіз, приведений у посібнику, показує, що при наявності певних схожих тенденцій в діяльності ТНК, які лідирують у виробництві автомобілів і комплектуючих до них, між корпораціями США, Європи і Японії існують значні відмінності.
Так, якщо в з 1994-1998 pp. за приростом продажу (і відповідно, збільшенню своєї частки на світовому ринку) зі значним відривом лідирували європейські компанії -43%, японські ТНК відставали від європейського показника майже в 2,5 разу, а американські - більше ніж у чотири рази, то на початку третього тисячоліття ситуація змінилася. Сумарний обсяг продажу японських ТНК у 2001 р. перевищив показник 1998 р. на 11,5%, американські корпорації збільшили продаж на 11,1%, а в європейських компаніях спостерігався майже 6% спад. Це було зумовлено як девальвацією євро (що зменшило грошові обсяги продажу європейських компаній, підраховані в доларах), так і значною інвестиційною активністю в Європі американських і японських ТНК, що сприяло підвищенню їхньої конкурентоспроможності та збільшенню обсягів продажу.
Після суттєвого зростання курсу евро в 2002-2004 pp. ситуація знову змінилася. Так, сумарний обсяг продажу європейських ТНК у 2004 р. перевищив показник 2001 р. на 43%, японські корпорації збільшили продаж на 42%, а американські компанії - лише на 8%.
У розглянутий період не існувало єдиної тенденції в динаміці зміни прибутку автомобільних ТНК. І хоч у 1998 р. безперечним лідером за цим показником стала ТНК "Ford MotoD) (22 млрд дол.), аналіз діяльності компанії показує, що її рекордний прибуток у даному р. був пов'язаний насамперед з високою прибутковістю портфельних капіталовкладень.
Потрібно також зазначити, що з 1994 по 2000 р. жодна з американських корпорацій не закінчувала фінансовий рік зі збитками. Однак у 2001 р. після значного зниження показників американського фондового ринку ТНК "Ford Моїог" закінчила фінансовий рік із сукупними збитками.
Для частини європейських ТНК також існували періоди, коли корпорації закінчували фінансовий рік зі збитками. Разом з тим збитки в одному з років повністю компенсувалися прибутками в інші роки.
На відміну від американських і європейських ТНК, велика частина японських корпорацій період 1994 - 2001 pp. закінчила із сукупними збитками. Однак після девальвації єни протягом 2002-2004 pp. економічні показники японських ТНК суттєво покращились.
Останніми роками в автомобільних ТНК частка прибутку в продажах скоротилася. При цьому якщо в 1998 p. 1 долар проданої продукції приносив американськім компаніям прибуток у розмірі 8,2 цента, що значно випереджало показники європейських і японських ТНК (відповідно 2,7 і 2,2), то в 2001 р. вже американські корпорації поступалися європейським і японським компаніям. А в 2004 р. безперечним лідером були японські ТНК - 3,6 цента прибутку на 1 долар проданої продукції.
Однією з відмітних рис європейських ТНК стало стабільне збільшення в усіх корпораціях обсягу сукупних інвестицій. Американським дослідженим ТНК не була властива єдина тенденція зростання обсягу сукупних інвестицій. Зростання інвестицій у японських корпораціях у 1995-1997 р. змінилося їх різким спадом наприкінці століття. У деяких компаніях він досяг 80-90%.
Структура інвестиційної діяльності ТНК варіювала по конкретних корпораціях. В одних компаніях переважали прямі інвестиції, які навіть іноді фінансувалися за рахунок скорочення портфельних. В інших корпораціях спостерігалася протилежна ситуація, і обсяг портфельних інвестицій перевищував прямі капіталовкладення.
Продуктивність праці в провідних японських корпораціях, що випускають автомобілі та комплектуючі до них, як і раніше, в багато разів перевищує показники американських і європейських компаній, продуктивність праці в яких трохи (на 17%) відрізняється одна від одної.
У всіх досліджених корпораціях поточна фінансова стійкість, яка характеризується відношенням поточних активів до короткострокових зобов'язань, знизилася.
При цьому найменша поточна фінансова стійкість притаманна японським ТНК, в яких короткострокові зобов'язання майже на 20% перевищували поточні активи. За ними йдуть американські і європейські компанії з відповідними показниками: 1,01 і 1,2.
Аналогічна ситуація складається і з відношенням загальних активів до загальних зобов'язань транснаціональних корпорацій, яке скоротилося для компаній всіх регіонів. Найбільшою ліквідністю володіють японські ТНК. За ними йдуть європейські і американські корпорації.
Дослідження показує, що, незважаючи на міжнародний характер діяльності європейських і американських ТНК, для більшості з них в країні базування "материнської*" корпорації знаходиться основна частина виробничих і фінансових активів, на національному ринку реалізується більша частина випущеної продукції.
В японських корпораціях аналогічна ситуація спостерігається з активами компаній. Однак у більшості ТНК продажі на іноземних ринках перевищують національні. При цьому для деяких японських корпорацій розширення американського і європейського ринку збуту продукції пріоритетне.
Серед автомобільних ТНК найбільша ринкова капіталізація властива японським ТНК, серед яких безперечним лідером є корпорація "Toyota Motor". За ринковою капіталізацією вона в багато разів випереджає американські ТНК "Ford Моїог" і "General Molors" та європейську "Daimler Chrysler".
При цьому слід зазначити, що якщо в 2001 р. найкращий показник відношення прибутку до ринкової капіталізація спостерігався в японських автомобільних ТНК - 5,65 цента на 1 долар капіталізації, відповідний показник для європейських корпорацій становив 5,14, а для американських компаній він був і зовсім від'ємним, то в 2004 p., завдяки суттєвому зниженню капіталізації американських автобудівних ТНК, найкращий показник відношення прибутку до ринкової капіталізації спостерігався вже в ТНК США.
ТНК у фармацевтичній промисловості
9.4. Вплив інвестицій ТНК на конкурентоспроможність національних економік
Наслідки діяльності філій ТНК для країн Північної Америки
Інвестиції ТНК та конкурентоспроможність економік країн Південної Америки
Роль підприємств з іноземними інвестиціями у формуванні платіжного балансу азійських країн
Діяльність філій ТНК у країнах Європейського Союзу
Вплив іноземних інвестицій на зовнішньоекономічні зв'язки країн Центральної і Східної Європи
Вплив діяльності філій ТНК на конкурентоспроможність та країн СНД.
ГЛАВА 10. МІЖНАРОДНА МІГРАЦІЯ РОБОЧОЇ СИЛИ