На думку багатьох дослідників сьогодні людство переживає чергову кризу. Вони зазначають, що за покоління стане зрозуміло, чим вона закінчиться - розпадом цивілізації чи її трансформацією у нову якість.
Основними чинниками глобальної кризи вчені визначають деінте-лектуалізацію суспільства і масову некомпетентність, які проникають в усі сфери життя10.
Одним із перших підняв проблему насування тотальної некомпетентності канадо-американський педагог і письменник професор Лоу-ренс Дж. Пітер (1919-1990). У своїй праці "Принцип Пітера" він писав: "Мене непокоять сумніви. Не можу зрозуміти, хто править світом
- люди некомпетентні, але чесні, чи розумні хлопці, які роблять із нас дурнів" [51].
На основі аналізу значної кількості фактичного матеріалу в різноманітних сферах життя він дав емпіричне узагальнення, відоме як "принцип Пітера": "е ієрархії кожний індивідуум має тенденцію підніматися до свого рівня некомпетентності".
Сутність принципу можна пояснити наступним прикладом. Припустимо, у певній компанії, що займається розробкою програмного забезпечення, своїми успіхами виділяються три спеціаліста. Всі вони
- найкваліфікованіші програмісти, їх професійна компетентність не викликає сумнівів. Назвемо їх умовними іменами Перший, Другий і Третій.
З метою підвищення ефективності діяльності топ-менеджментом приймається рішення про створення трьох підприємств, які б займалися новими напрямами комп'ютерної справи. Питання щодо очолення цих підприємств навіть не виникає - авторитет існуючих трьох працівників достатньо високий. Таким чином кваліфіковані спеціалісти стають бізнесменами, піднявшись на вищий рівень соціальної ієрархії (сприймається як ознака життєвого успіху).
У ході господарювання Другий і Третій успішно освоюють новий рід діяльності, а у Першого починаються проблеми. Раніше все було просто: видавались чіткі завдання, які якісно виконувались. А тепер потрібно постійно виявляти ініціативу та винахідливість, керувати людьми, брати відповідальність за їхню роботу. Відтак, доводиться значно більше працювати, пізніше приходити додому. Як наслідок, виникають непорозуміння з дружиною, погіршується самопочуття, з'являється перевтома. Проте, підприємство Першого:
а) функціонує лише завдяки підтримці головної компанії, що цінує колишні заслуги Першого і прагне допомогти йому пристосуватися до нового роду діяльності;
б) головна компанія не хоче визнати помилки - призначення керівником Першого.
На відміну від Першого, Другий і Третій зарекомендували себе ефективними бізнесменами, що поширили свою діяльність на державний рівень. Як наслідок, згодом їх запросили очолити дві великі державні компанії у сфері інформатизації та телекомунікацій.
Таким чином, Другий і Третій дісталися ще вищого рівня соціальної ієрархії: рівня державного управління, на якому виконуються функції відстоювання національних інтересів і національної безпеки.
Третій проявив себе талановитим управлінцем, чесним і непідкупним адміністратором, що мислить державно і має здатність до стратегічного планування. Другий продовжував працювати на державній службі, як директор приватного підприємства. Всі питання він розглядав з точки зору бізнесмена, який прагне отримати максимальний, особистий прибуток і застосовував ті самі методи, що і для управління невеликим колективом. Наслідком такої внутрішньої політики компанії стало нівелювання необхідності стратегічного планування, стрімке зростання показника плинності кадрів, а працівники почали не розуміти вимог з боку керівництва і очікувати "несподіванок" у будь-який момент. Другий продовжував працювати по 12-14 годин на добу і вимагав такої же самовідданості від своїх заступників і начальників відділів. Як наслідок, компанію почало "лихоманити".
На рівні вищого державного керівництва сформувалась думка щодо необхідності переосмислення вітчизняного і світового досвіду та проведення детального аналізу тенденцій розвитку комп'ютерної справи. Постала потреба у випрацюванні наукової концепції та формуванні ідеології розвитку інформаційних та телекомунікаційних технологій. Очолити хід виконання поставлених завдань доручили Третьому - одному з кращих державних адміністраторів з великим досвідом практичної роботи. Але у під час виконання дорученої справи Третій виявив некомпетентність: ефективно оперуючи фактичним матеріалом, він не відчував прихованих процесів і тенденцій розвитку. Робота йшла надто повільно (завдяки компетентним людям, які працюють у цій організації), а кінцеві результати не можна було чітко визначити.
Таким чином, кар'єра трьох висококваліфікованих програмістів завершилася так - вони стали займатись роботою, яка перевищує їхнє розуміння.
А це і є дія принципу Пітера. Внаслідок сходження щаблями соціальної ієрархії всі три спеціаліста досягай свого рівня некомпетентності:
o Перший став некомпетентним бізнесменом (із компетентного програміста);
o Другий став некомпетентним державним управлінцем (із компетентного бізнесмена);
o Третій став некомпетентним філософом (із компетентного державного управлінця).
Крім того, вони стали менш щасливими і, швидше за все, менш здоровими, адже досягнення людиною свого рівня некомпетентності і виконання невластивої для неї роботи здебільшого супроводжується виникненням у неї цілого ряду хвороб11.
Нажаль, нам доводиться погоджуватися із висновками Л. Дж. Пітера, що "некомпетентність - явище всезагальне", і що за такого стану справ "проблему свого виживання людству доведеться вирішувати на рівні тотальної некомпетентності".
17.2. Система групової самоорганізації та основні соціальні функції
17.3. Групова компетентність
Розділ 18. Public relations (пр)
18.1. Джерела та історія розвитку ПР
18.2. Система ПР
18.3. Основні поняття ПР
18.4. Основні дії ПР
18.5. Основні напрямки ПР
Розділ 19. Маніпуляція суспільною свідомістю (мсс)