Нам відомі чинники, що безпосередньо впливають на грошову масу. Інший важливий чинник, що опосередковано впливає на грошову масу,- це дефіцит державного бюджету. Щоб зрозуміти, чому бюджетні дефіцити можуть впливати на грошову масу, слід з'ясувати, як фінансуються урядові видатки.
Урядове бюджетне обмеження
Оскільки уряду, як і нам, доводиться оплачувати свої рахунки, то йому також треба рахуватися з бюджетним обмеженням. Існує два способи, за допомогою яких можемо оплачувати свої видатки: можемо збільшити доходи (працюючи) або позичати гроші Уряди також можуть використовувати ці два способи: можуть збільшувати надходження, накладаючи вищі податки, або можуть залізти в борги, випускаючи державні облігації. На відміну від нас, уряд має ще третій вибір: він може здійснювати емісію грошей і використовувати їх для оплати товарів і послуг, які він купує.
Методи фінансування урядових видатків описуються виразом, що називається урядовим бюджетним обмеженням. Зміст цього виразу такий: дефіцит державного бюджету {DEFICIT), що дорівнює надлишку державних видатків (G) над податковими надходженнями (Т), повинен дорівнювати сумі зміни у грошовій масі (AMВ) і зміни в державних облігаціях, якими володіє громадськість (ABONDS). Цей вираз можна записати через арифметичні символи так:
Щоб зрозуміти, що означає урядове бюджетне обмеження на практиці, погляньмо на випадок, в якому єдиною покупкою уряду є бомбардувальник-невидимка вартістю 100 млн. дол Якщо уряд пере-
3 фінансових новин. Дані про резерви і джерела
Дані про банківські резерви і джерела змін у грошовій масі (які є тими ж, що і джерела змін у резервах) публікуються щоп'ятниці або щопонеділка. У "Wall Street Journal" вони подаються у стовпці "Federal Reserve Data", приклад з якого вміщено тут.
Рубрика "Member Bank Reserves Changes" показує джерела змін у банківських резервах (джерела змін грошової маси описано в цьому розділі). Флоут, наприклад, у середньому становив 612 млн. дол. за змін у грошовій масі тиждень, що закінчився 6 березня 1991 p., і змінився на +449 млн. дсл. за тиждень, що закінчився 27 лютого 1991 p.; на +159 млн. дол за тиждень, що закінчився 7 березня 1990 р. (у попередньому році).
"Reserve Aggregates" забезпечують дані про різні індекси резервів і грошової маси. Грошова маса, наприклад, у середньому становила
317 496 млн. дол. за два тижні, що закінчилися 6 березня 1991 p., і
318 359 млн. дол. за два тижні, що закінчилися 20 лютого.
конає виборців, що такий літак вартий того, щоб за нього заплатити ці гроші, то він, можливо, буде спроможний збільшити податки на суму 100 млн. дол., щоб оплатити літак, а бюджетний дефіцит дорівнюватиме нулю. Урядове бюджетне обмеження тоді говорить нам, що для оплати бомбардувальника ніякого випуску грошей або облігацій не потрібно, бо бюджет збалансований. Якщо платники податків відмовляються оплатити даний літак і відкидають збільшення податків для купівлі бомбардувальника, то бюджетне обмеження означає, що уряд повинен оплатити його, продавши на 100 млн. дол населенню нових облігацій або друкуючи 100 млн. дол. грошей для оплати бомбардувальника. У кожному випадку бюджетне обмеження задовольняється: 100-мільйонний дефіцит збалансований шляхом зміни запасу державних облігацій, якими володіє населення (ЛВОІУ05 = 100 млн. дол.) або через зміну у грошовій масі (АМВ = 100 млн. дол.). Може використовуватися поєднання всіх трьох методів фінансування. Купівля бомбардувальника-невидимки вартістю 100 млн. дол. може фінансуватися шляхом збільшення податків на 50 млн. дол., емісією 25 млн. грошей і продажем 25 млн. облігацій.
Податкове фінансування.
Боргове фінансування (ΔBONDS).
Фінансування шляхом емісії грошей (ΔМВ).
Підсумки.
Чи дефіцит бюджету впливає на грошову масу?
Розділ 19. Знаряддя монетарної політики
Операції на відкритому ринку
День у торговому відділі
Переваги операцій на відкритому ринку